היפוגליקמיה – שאלות נפוצות והדיאטה

שאלות נפוצות על היפוגליקמיה (אי סבילות לפחמימות):

מה זה היפוגליקמיה?
מה הקשר בין היפוגליקמיה לפיברומיאלגיה?
האם גואיפנזין יסייע לאנשים שיש להם רק היפוגליקמיה?
האם יותר מדי סוכר רע לפיברו?
כל המזונות הופכים לגלוקוז במהלך העיכול. האם זה לא מעלה את רמת האינסולין ומגביר את הסימפטומים?
אם הייתה לי מעידה רצינית עם מתוקים, זה עשוי לקחת יומיים שלושה עד שהסימפטומים ירגעו?
האם היפוגליקמיה מובילה לסוכרת?

שאלות נפוצות לגבי דיאטת ההיפוגליקמיה:

מה זה היפוגליקמיה?
זוהי הפרעה מטבולית המאופיינת באי יציבות ברמות הסוכר דם. להיפוגליקמיים יש מאגרים מדולדלים שהם חייבים לבנות מחדש בבלוטות האנדוקריניות השונות כולבל בלוטת יותרת-המוח והורמון הגדילה; הלבלב וגלוקגון; בלוטת האדרנל וקורטיזול. בנוסף לכך, החולים בהיפוגליקמיה עשויים לאבד את היכולת של המוח לחוש בהיפוגליקמיה ולא יגיבו יותר לרמות נמוכות של סוכר בשחרור נכון של אדרנלין, המושיע שתמיד מוציא ממצב של היפוגליקמיה.
top1.gif

מה הקשר בין היפוגליקמיה לפיברומיאלגיה?
ל 40% מהנשים הפבירומיאלגיות ול 20% מהגברים הפיברומיאלגים יש בנוסף היפוגליקמיה או אי סבילות לפחמימות. חיוני עבורם שהדיאטה המתאימה תתבצע במקביל לטיפול בגואיפנזין על מנת להשיג שיפור כולל במצב.

כל צורות הסחרחורת, טשטוש ראיה, תחושת ריחוף בראש ורעידות הן סימפטומים של פיברו אלא אם אכילת פחמימות גורמת לסימפטומים להיעלם בתוך מספר דקות. אם כך הדבר, אתם כנראה חווים אי סבילות לפחמימות או היפוגליקמיה, הפרעה מטבולית הנפוצה אצל אנשים הסובלים מפיברומיאלגיה. יש כאלו שחווים זאת רק במהלך מחזור או stress, אולם כל מי שסובל מפיברומיאלגיה נתון יותר לאי סבילות לפחמימות.

אצל אנשים עם פיברומיאלגיה, השרירים הגידים והרצועות המכווצים, זקוקים לכמות דלק גדולה, יחד עם תאים אחרים שפועלים פעולת יתר כמו המוח והמעיים המוסיפים על דרישה זו. הצורך המשווע של הגוף באנרגיה מתבטא בצורת תשוקה לפחמימות, מאחר והמוח זוכר: "תנו לי שוקולד (או פסטה) ותהיה לי אנרגיה."

לרוע המזל, כאשר הפיברומיאלגיה מונעת מגופכם לייצר אנרגיה, הפחמימות המעוכלות נאלצות ליצור חום (הזעה מוגברת) ובסופו של דבר לאחסן משקל. שחרור אינסולין שוב ושוב דוחף בסופו של דבר את המערכת האנדוקרינית לפעילות יתר, והיא מתאמצת יותר מדי. שחרור אדרנלין (אפינפרין) מחזיר לקדמותה את רמת הסוכר הנופלת במהירות על ידי חסימת הפרשת האינסולין. אולם הורמון זה גורם לרעידות פתאומיות, הזעות, דפיקות לב, חרדה וכאבי ראש פרונטליים. אלו הם התקפי הפניקה הקטנים, ולעתים הגדולים, שאנו חווים עם היפוגליקמיה. הפרעה מטבולית זו גורמת לסימפטומים חופפים לפיברומיאלגיה ומוסיפה לבלבול האבחוני.

top1.gif

האם גואיפנזין יסייע לאנשים שיש להם רק היפוגליקמיה?
לא. רק שינוי תזונה (דיאטה) יסייע להיפוגליקמיה. הגואיפנזין הוא לפיברומיאלגיה בלבד. צריכה גבוהה של פחמימות היא רעה רק לאנשים שיש להם פיברומיאלגיה וגם היפוגליקמיה. אין צורך בדיאטה לפיברומיאלגיה לבדה. תיקון תזונתי חייב להיעשות להיפוגליקמיה גם כאשר הפיברומיאלגיה מטופלת עם גואיפנזין, אחרת לא ישתפר מצבכם.

top1.gif

האם יותר מדי סוכר רע לפיברו?
כנראה שהטוב ביותר היה אם אף אחד מאתנו לא היה אוכל סוכר, אולם אין זה הכרחי באופן מוחלט למי שיש לו פיברומיאלגיה ללא סיבוכים, מצד שני אם יש לך היפוגליקמיה יחד עם פיברומיאלגיה, סוכר הוא פשע.

top1.gif

כל המזונות הופכים לגלוקוז במהלך העיכול. האם זה לא מעלה את רמת האינסולין ומגביר את הסימפטומים?
כל המזונות הופכים לגלוקוז, אולם חלבונים ושומנים עושים זאת בלי שחרור של אינסולין. למעשה, אם תנקטו בדיאטת חלבונים טהורה, תאבדו משקל במהירות רבה. בדיאטת ההיפוגליקמיה יש מספיק פחמימות כדי שזה לא יקרה, אולם מעט במידה מספקת כדי שלא ישתחרר אינסולין. זכרו שהמדד הגליקמי של המזון מודד כמה מהר גורמות הפחמימות לרמת הסוכר לעלות, כשזה גורם לעליה ברמת האינסולין.

top1.gif

אם הייתה לי מעידה רצינית עם מתוקים, זה עשוי לקחת יומיים שלושה עד שהסימפטומים ירגעו?
יש היפוגליקמים שמוצאים שלוקח להם שבוע להתאושש מחגיגת סוכרים

top1.gif

האם היפוגליקמיה מובילה לסוכרת?
נראה שהיא מובילה לסיכויים מוגברים לסוכרת מסוג II, הסוג הניתן לשליטה בדרך כלל עם דיאטה וטיפול תרופתי אם יש צורך, אולם לא אינסולין. הפרעות בסוכר הדם עוברות במשפחה, חלק מחברי המשפחה הם רק היפוגליקמיים, וחלקם סובלים מסכרת. כל החברים במשפחה בה יש חולי סוכרת צריכים לקחת זאת ברצינות רבה, מהילדות והלאה.

top1.gif

כיצד פועלת דיאטת ההיפוגליקמיה?
הדיאטה נקראת דיאטת ההיפוגליקמיה אולם היא אינה דיאטה דלת סוכר. זוהי דיאטה אשר מייצבת את רמת הסוכר ומונעת ערכים נמוכים וגבוהים מדי.

אכילת סוכר ופחמימות מורכבות גורמת לשחרור חוזר של אינסולין. הדיאטה, אם עוקבים אחריה במדויק, מסלקת סוכרים ופחמימות מורכבים אלו מהדיאטה שלנו, וכתוצאה, היא נמנע שחרור אינסולין. הסוכר בדם אינו קופץ למעלה ולמטה, ולבלוטות האנדוקריניות יש זמן להחלים. אולם, הדבר אינו
קורה ביום הראשון. רוב האנשים חשים נפילת אנרגיה בכמה הימים הראשונים של דיאטת ההיפוגליקמיה, כשהם משנים את מקורות האנרגיה שלהם. אולם, רובם מתחילים לחוש עליה באנרגיה בסוף השבוע הראשון או השני. אם ההיפוגליקמיה שלך חמורה, תמצא שאתה מחלים לאט יותר.

כשאתם מרמים עם מזון אסור אתם מבצעים משיכה מחשבון האנרגיה שלכם. אם יש לכם מספיק בכדי לכסות את המעשה הלא נבון הזה, הכל בסדר, אולם היתרה נמוכה יותר ואולי לא תעמוד בפעם הבאה שתרמו. רמאות נסבלת רק כאשר יש מספיק אנרגיה עודפת לכסוי.

הגישה הבטוחה לדיאטה היא להיצמד אליה בחודשיים הראשונים בכדי לסלק את כל הסימפטומים. בנקודה הזו אם נרמה במודע, זה בוודאי יכתוב צ'ק לרעת יתרת חשבון האנרגיה שלנו, אולם על ידי חזרה לדיאטה מושלמת למשך כמה ימים אחרי כל רמייה כזו, תוכלו למצוא לאט לאט כמה נוקשים וקפדניים עליכם להיות בכדי להישאר ללא סימפטומים.

זה עוזר אם שמים לב לסימפטום הראשון שמופיע אחרי שרימיתם יותר מדי. אז בפעם הבאה שתרמו ותשימו לב לסימפטום הזה, חיזרו לדיאטה "המושלמת" שלכם מייד לשליטה על נזקים במקום לחכות שכל הסימפטומים יכו.

עם הגואיפנזין הפיברו תשתפר, וחלק ניכר מהכאבים יעלם ויוקל גם בלי שליטה בהיפוגליקמיה. אולם, אתם עדיין תחושו בסימפטומים אחרים שתחושתם כמו הפיברו מכיוון שהסימפטומים של שתי המחלות חופפים כל כך.

top1.gif

מה ההבדל בין הדיאטה הנוקשה והליברלית?
לשליטה בהיפוגלקמיה שתי הדיאטות טובות, הליברלית או הנוקשה. הליברלית מבוססת על אינדקס המזונות הגליקמי ולא תאפשר לרמת הסובר שלכם לקפוץ גבוה וליפול נמוך. הדיאטה הליברלית תשמור על משקלכם יציב (לכן המילה תחזוקה היא המתאימה לה). הדיאטה הנוקשה היא לאובדן משקל. היא תבקר את הרמות הגבוהות והנמוכות של הסוכר בדמכם, ותשמור את רמת הסוכר בדמכם ברמה קבועה ואתם גם תאבדו ממשקלכם. באופן כללי, עליכם להשאר ברמה שמתחת ל 30 גרם פחמימות על מנת לאבד משקל.

top1.gif

שמעתי שדיאטות דלות פחמימות אינן טובות מכיוון ששורפים רקמת שריר במקום שומנים, האם זה נכון?
לא. בדיאטה דלת פחמימות גופכם משתמש בשומן כדלק. הוא אינו שורף רקמת שריר. לכן אתם מאבדים היקפים מהר יותר מאשר משקל אפילו.

top1.gif

מה בנוגע לדיאטת ה zone?
דיאטת ה zone תסייע לאלו מאיתנו שרגישים לפחמימות, במיוחד המקרים המתונים יותר, אולם היא לא תאזן את ההיפוגליקמיה במיוחד אם אתה ממש היפוגליקמי. אם הרגשת טוב עם הדיאטה להיפוגליקמיה של ד"ר סט אמאנד, ועברת לדיאטת ה zone אחרי 6 שבועות והתחלת לחוש בסימני היפוגליקמיה שוב,
תדע שהדיאטה הזו ליברלית מדי עבורך. היא גם ליברלית מדי לאלו מאיתנו שרגישים מאוד לפחמימות.

top1.gif

כשאני מנסה את דיאטת ההיפוגליקמיה אני מתחיל לרעוד.
אכילת משהו עם סוכר מקילה על הסימפטומים. האם אני מוריד את רמת הסוכר שלי יותר מדי עם הדיאטה?

לא. אם אתה על דיאטת ההיפוגליקמיה, הדבר האחרון שאתה צריך לעשות זה לאכול סוכר (פרוקטוז, לקטוז, גלוקוז, דבש וכו') "כדי להעלות את רמת הסוכר בדם שלך". העלאת רמת הסוכר גורמת לה ליפול שוב. מטרת הדיאטה היא לייצב את רמת הסוכר בדם, כדי למנוע ממנה לעלות, בגלל שבהיפוגליקמיה מה שעולה, לא רק שחייב ליפול, אלא נופל למטה מדי ומהר מדי. אם אתם חשים רעד, איכלו חלבון. זה לא יגרום לעליית רמת הסוכר בדמכם במהירות כמו הסוכר, אבל גם לא יאפשר לכם
ליפול נמוך כמו הסוכרים. אכילת סוכר כדי להרגיש טוב יותר פשוט סותר ומבטל את הדיאטה.

אנא זכרו שאתם אמורים להרגיש גרוע יותר (לפעמים הרבה הרבה יותר גרוע) כאשר אתם מתחילים בדיאטה דלת פחמימות. הקלה בתחושה זו תתחיל להיות מורגשת לאחר שבועיים, והיא תוקל לגמרי רק לאחר חודש עד ששה שבועות. האנרגיה שלכם נמוכה בהרבה כאשר אתם מתחילים בדיאטה דלת פחמימות, מכיוון שגופכם לומד להשתמש במקור אנרגיה שונה.

top1.gif

האם דיאטת ההיפוגליקמיה מסייעת לפיברו וגואי' גם כן?
אינסולין מסייע להעביר פוספטים לתוך התאים. גואיפנזין מסייע להוציא פוספטים אל מחוץ לתאים, וזה מה שאנו רוצים לעשות. בדיאטת ההיפוגליקמיה אינכם משחררים אינסולין, שזו כל מטרתה של הדיאטה, וכך במובן זה זה טוב לפיברו ולגואי'.

top1.gif

בדיאטת ההיפוגליקמיה, האם כולסטרול מהווה בעיה עם כל השמנת, בשרים, ביצים ומזונות אחרים שנחשבים עתירי כולסטרול?
הדיאטה אינה אמורה להעלות את רמת הכולסטרול שלך. אחרי בערך שלושה שבועות עם הדיאטה, אמורים הטריגליצרידים שלך לרדת בצורה דרמטית, דבר אשר יעלה את ה HDL (אלא אם הטרגיליצרידים שלך נמוכים ממילא). כשרמת הטריגליצרידים שלך יורדת, הכולסטרול שלך יורד בכ 20%.
אם אתם מאבדים במשקל, אל תערכו בדיקה לרמת הכולסטרול שלכם עד שתגיע למשקל הרצוי לכם, מכיוון שאיבוד משקל מעלה את רמת הכולסטרול באופן זמני. ברגע שהגעתם למשקל הרצוי לכם, עשו את בדיקות הדם שלכם וערכו את ההתאמות הנחוצות בדיאטה שלכם

top1.gif

אני עם דיאטת ההיפוגליקמיה כבר זמן מה ואיני מבחין בשום שינוי, מה לעשות?
ראשית, בדוק את רשימת המזון שלך. אנשים רבים אשר חושבים שהם נמצאים על דיאטת היפוגליקמיה מושלמת והם לא. שנית, חשוב על רמת הסטרס שלך. סטרס מכל סוג שהוא כולל הסטרס של מחזור היפוך מעמיס על תהליך עיבוד הכמיקלים אשר עלול לעורר היפוגליקמיה. דבר שלישי, חשוב כמה זמן אתה נמצא בדיאטת היפוגליקמיה מוחלטת. עליך להצמד לדיאטת היפוגליקמיה נוקשה מבלי "לרמות" במשך חודשיים. רק אז תוכל להתחיל לסטות מעט מהדיאטה תוך הפעלת שיקול דעת. החדשות הטובות הן שככל שהגואי ינקה יותר מהפיברו, תוכלו לסטות ("לרמות") יותר מהדיאטה.

top1.gif

אם אינני משגיח שרמת הפחמימות היומית שלי תהיה בין 20-30 גרם,הערפל המוחי והעצבנות חוזרים מיד. אם אינני רוצה להפחית במשקלי, איך אני מעלה את מנת הפחמימות שלי מבלי שהסימפטומים יחזרו?
תן לדיאטה הנוקשה של ההיפוגליקמיה חודשיים הזדמנות ובצע אותה בצורה מושלמת על מנת להיפטר מהסימפטומים. אז תוכל להתחיל להוסיף עוד פחמימות כמו לחם ללא סוכר, מעט אורז ויותר ירקות
מהדיאטה הליברלית. רוב האנשים יהיו מסוגלים לאכול יותר פחמימות עם הזמן.

top1.gif

יש לי אבן בכיס המרה מאז שהתחלתי בדיאטת ההיפוגליקמיה והרופא שלי אומר שהמזון שאני אוכל עשיר מדי בשביל כיס המרה שלי. כיצד אני יכול להתאים את דיאטת ההיפוגליקמיה כך
שלא תיווצר לי עוד אבן מרה? הרגשתי הרבה יותר טוב עם הדיאטה הזו.
השתמש פשוט בדיאטה הליברלית ובמקביל הפחת בשומנים היכן שאתה יכול. במילים אחרות בלי סוכרים ועמילנים.

top1.gif

אני סובל מהרבה רגישויות למזון, גם עם המזונות הרגילים,חלב, סויה, תירס, וביצים. דיאטת ההיפוגליקמיה הנוקשה עזרה לי, אולם אני חושש שאפתח רגישות שוב.
פגשנו בחולים רבים אשר נאמר להם כי הם סובלים מרגישויות מרובות למזון, רגישויות ואלרגיות לחומרים כימיים, אשר חלפו לחלוטין או באופן חלקי אחרי תיקון ההיפוגליקמיה ו/או הפיברומיאלגיה.

top1.gif

היכן אוכל למצוא מידע נוסף?
קישוריות למאמר של ד"ר סט אמאנד 'היפוגליקמיה', ולדיאטה להיפוגליקמיה ניתן למצוא באתר הזה בעברית, ובאתר באנגלית.

top1.gif